Skolegang med uldne handsker – gymnasieelever fryser

I klasselokalerne på Holstebro Gymnasium og HF er eleverne trukket i de tykke trøjer, efter regeringens energispareplan for offentlige institutioner trådte i kraft d. 1. oktober. Temperaturen er skruet ned på 19 grader, men eleverne har forståelse for situationen. Uddannelseschefen på gymnasiet, Troels Clausen, forventer ikke, at det kommer til at påvirke elevernes skolegang negativt.

Af Sofie Bertelsen og Johanne Horskjær

Foto: Sofie Bertelsen

De nye tiltag for energibesparelser trådte i kraft fra den 1. oktober, og dermed var mandag den første skoledag med en temperatur nede på 19 grader. Normalt ligger temperaturen omkring 22 grader. På Holstebro Gymnasium og HF mærker eleverne temperaturforskellen og frygter, hvad det kommer til at betyde for deres skolegang.

”Jeg tror, det kan påvirke motivationen og den energi, man kommer i skole med. Jeg føler ikke, man har samme udstråling, når man kommer ind i klassen med sin store jakke og tænker ’Jeg gad egentlig bare godt hjem, fordi det er koldt’,” siger 2.g-eleven Ellen-Sofie Palm Jørgensen, der selv er iført sweater, vanter og tykke strømper for at kunne holde varmen.

Den lavere temperatur og også tydeligt mærkes hos Isabella Desa Macetti Oliveira, der er udvekslingsstuderende fra Brasilien, og som er vant til højere grader. Klassekammeraten Durita Groth Tómasson tilføjer, at temperaturen har en effekt på koncentrationen, selvom hun ikke selv er kuldskær.

”Vores klasse bliver lidt mere urolig og mere larmende, når det er koldt, for så sidder folk og taler om, hvor koldt det er,” siger hun.

Alle tre elever har dog fuld forståelse for, at energikrisen gør det nødvendigt at skrue ned for temperaturen.

Spørger man uddannelseschefen på skolen, Troels Clausen, anerkender han, at forskellen er mærkbar. Han er dog uenig i, at det kommer til at have betydelige konsekvenser for elevernes skolegang.

”Det kommer ikke til at ændre elevernes koncentration, men det kommer til at ændre lærernes tilrettelæggelse af undervisningen,” siger han.

Han uddyber, at lærerne i deres undervisning skal tænke mere kreativt. De skal inkorporere mere bevægelse, så eleverne ikke sidder stille hele tiden. Det kunne eksempelvis være i form af ”walk and talk”, hvor eleverne for mulighed for gå sig til varmen.

Skolen har gjort, hvad de kunne for at forberede eleverne på temperaturændringen. De har valgt at skrue gradvist ned for temperaturen en seneste uge, og derudover har de opfordret eleverne til at tage ekstra tøj på.

Se denne og hør Troels Clausen fortælle, hvordan skolen forholder sig til temperaturændringerne.