Gazelle løs i Holstebro: Superego vinder pris

Reklamebureauet Superego er braget afsted i gazelle-lignende tempo de seneste fire år, hvilket i sidste uge resulterede i Børsens Gazelle-pris, der hvert år bliver uddelt til hastigt voksende virksomheder. Noget ejeren ikke var forberedt på. 

Af Rasmus Skannerup Kleis 

Direktør for Superego Per Tornvig har god grund til at være tilfreds med sin virksomhed for tiden Foto: Per Tornvig, Superego

Hvert år i starten af oktober får virksomheder, der har vækstet med særlig høj hast, tildelt den prestigefyldte Gazelle-pris, som uddeles af Børsen. I år er den ære gået til Superegos Holstebro-afdeling, og det var noget, der overraskede Per Tornvig, der er direktør for den prisvindende virksomhed. 

”Der lå et brev fra Børsen, da jeg mødte ind fredag. Først troede jeg, det var et forsøg på at sælge et abonnement, men da jeg åbnede brevet, og jeg så, at vi var udnævnt som Gazelle-modtagere, blev jeg oprigtigt overrasket,” siger Per Tornvig. 

Kriser i verden er ikke lig med færre kunder

Selvom den ene krise har afløst den anden i de seneste år, så har Superego formået at navigere gennem det usikre farvand, og sikre at man stadigvæk får henvendelser fra kunder. 
Det er blandt andet sket gennem en tæt forbindelse til sine kunder. 

”Jeg oplever ikke, vi får færre henvendelser fra kunder. Tværtimod kan man måske sige, at vi kommer tættere på vores kunder, fordi vi skal forholde os til situationen sammen med dem,” siger Per, der også forklarer, at flere af deres kunder ringer ind for at få en snak om budgetterne.
 
Dette er dog ikke nødvendigvis lig med mindre vækst. 

”Det er kun en god anledning til at få gjort os endnu skarpere. Der kommer nogle virksomheder, der skal skrue lidt ned, men der er også andre, der siger: ’nu er det nu, der skal skrues op’,” fortæller Per.

Gazelle-pris kan give forkert indtryk 

En Gazelle-pris uddeles på baggrund af de foregående fire års regnskaber, og derfor kan det også give et misvisende øjebliksbillede af, hvordan det går en virksomhed. 

Direktøren for Erhvervsforum Holstebro Peter Kjeldberg spår, at der i de kommende uger bliver uddelt flere Gazelle-priser til Holstebro-virksomheder, og han forklarer, at man i disse tider godt kan blive snydt, når man ser, at en virksomhed har modtaget en Gazelle-pris. 

”I disse tider med forskellige globale kriser kan snakken om Gazeller blive lidt speciel, fordi mange af de, der får Gazeller nu, har det sværere i dag, end de havde i de år, prisen er uddelt på baggrund af,” forklarer Peter Kjeldberg. 

Per Tornvig fra Superego er enig med Peter Kjeldbjerg.

“Gazelle-prisen kigger bagud, og lige nu ser vi ind i en tid med store forandringer rigtig mange steder. Markedet bliver med garanti mindre, men så skal vi bare være desto mere skarpe for at få vores bid af kagen. Det er vi i fuld gang med at ruste os til,” siger Per Tornvig.